Paddenstoelen werkgroep

Verslag activiteiten Werkgroep Paddenstoelen IVN/KNNV

In 2022 is een drietal enthousiastelingen van start gegaan met de oprichting van een Werkgroep Paddenstoelen. Inmiddels is de werkgroep verdubbeld naar 6 personen en dat in een tijd dat het niet eenvoudig blijkt om werkgroepen en commissies binnen verenigingsverband in stand te houden!

Maar paddenstoelen spreken natuurlijk tot de verbeelding, wat alleen al blijkt uit de mysterieuze namen die sommige exemplaren dragen. Denk daarbij aan de heksenboleet, het elfenschermpje of de regenboogrussula. Ook de verschijningsvormen leveren soms prachtige namen op als duivelsei of heksenkring. Paddenstoelen komen veelvuldig voor in sprookjes en oude mythen en sagen. Blijkbaar is de belangstelling voor deze ‘bloemen van de nacht’ (ook al zo’n prachtige benaming) van alle tijden.

In een vrij kort tijdsbestek is er al best veel bereikt. Afgelopen herfst werden twee publiekswandelingen over paddenstoelen georganiseerd in het Asserbos en op landgoed Overcingel en beide waren volgeboekt met deelnemers die na afloop enthousiast waren. De leden van de werkgroep waren ook nog op andere fronten actief, zoals een herfsttafel maken voor het DCA, een gezamenlijke wandeling met de Natuurfotowerkgroep en een wandeling voor scholieren van Uniq (speciaal onderwijs) door het Tonckensbos.

Daarnaast zijn de leden van de werkgroep in wisselende samenstelling op pad geweest om gezamenlijk de kennis te vergroten door van elkaar te leren. Een Whatsapp-groep hielp dan weer om foto’s te delen en soms tot een gezamenlijke determinatie te komen bij de ‘lastige gevallen’. Leuk en leerzaam. En omdat de paddenstoelen zich echt niet beperken tot het najaar staat er voor de werkgroep binnenkort ook weer een gezamenlijke uitstap op het programma, op zoek naar de houtzwammen, die uiteraard het hele jaar door te vinden zijn.

Voor 2023 zijn er ook alweer dingen op stapel gezet. In elk geval willen we twee publiekswandelingen organiseren in het najaar, een in het Asserbos en een ander in het Amelterbos.

Twee leden van de werkgroep bereiden bovendien een lezing voor een seniorenvereniging in Beilen voor met als titel “alle kleuren van de regenboog”.

En wegens eerder succes geprolongeerd: een nieuwe paddenstoelencursus door Roeland Enzlin op 9, 16 en 30 oktober, ‘s avonds met een excursie overdag op 28 oktober. Dit is echt een aanrader voor iedereen die nieuwsgierig is en wat meer over paddenstoelen wil weten. Roeland Enzlin is een enthousiaste en kundige docent en voor je het weet loop je in de herfst voortdurend op de grond te kijken, op zoek naar mooie en bijzondere exemplaren.

Er zijn nog wel meer plannen en ideeën in de maak, maar die komen vanzelf aan bod op de website of in de nieuwsbrief.

Voorlopig is er nog best plek voor meer leden in de werkgroep. Aanmelden kan via paddenstoel@ivnassen.nl je hoeft echt geen kenner te zijn. De leden van de werkgroep zijn beslist geen mycologen al leren we snel van elkaar en uit de beschikbare literatuur. We zijn uiteraard meer dan bereid die kennis te delen en zoveel mogelijk mensen enthousiast te maken voor deze magische schimmels