Bestuurlijk jaarverslag  KNNV-AFDELING ASSEN 2022

Bestuurszaken algemeen

In 2022 vergaderde het bestuur 8 maal, telkens samen met het bestuur van IVN Assen, in een gezamenlijke vergadering. Los daarvan is het bestuur enkele malen apart bijeengekomen om KNNV-zaken te bespreken.

De functie van voorzitter van de gezamenlijke bestuursvergaderingen van de KNNV en het IVN worden door Frank Huisman van het IVN Assen geleid en hij treedt ook op als het “gezicht naar buiten”.

Na enige jaren met voorbereidende gesprekken werken vanaf 2016 de besturen van de IVN-afdeling Assen en de KNNV-afdeling Assen nauw samen. Er wordt gezamenlijk vergaderd door de besturen.

Alle werkgroepen zijn onderling voor alle leden beschikbaar.

Onderwerpen van de bestuursvergaderingen waren onder meer gericht op de verdere invulling van de samenwerking en vooral op een goed vervolg van onze gezamenlijke (publieks)activiteiten.

Via het Groeiplan proberen wij via gerichte acties de beleidslijnen vorm en inhoud te geven.

Een aandachtpunt blijven de cursussen, excursies en lezingen. Hiermee bereiken wij toch de meeste belangstellenden. Deelname aan cursussen leidt in veel gevallen tot nieuwe leden.

Het gezamenlijk optrekken van IVN en KNNV zorgt ervoor dat er ook in 2022 een mooi aanbod was aan verschillende activiteiten.

De maandelijkse Nieuwsbrief heeft zich weer verder ontwikkeld tot een fraai en zeer gewaardeerd medium.

Bestuurssamenstelling

De bestuurssamenstelling voor de komende jaren is nadrukkelijk aan de orde geweest op de ALV van 2022.  Secretaris Bert Evers had al aangekondigd af te treden. Penningmeester Ellen Kerkhof zal in 2023 aftreden evenals Natuurhistorisch secretaris Kai Waterreus. Daarmee zou het bestuur sterk uitgedund raken.

Hans Dankbaar meldde zich na afloop aan als bestuurslid. Later in het jaar heeft Dick Vuijk ook aangegeven toe te willen treden tot het bestuur. Zij zullen in 2023 door de leden op de ALV benoemd worden.

Externe betrekkingen

Het bestuur investeert in goede contacten met de Gemeente Assen. Vanuit het bestuur wordt deelgenomen aan de overleggen van de Gebruikersgroep van het DCA (Duurzaamheidscentrum Assen). Verder denken wij mee met het Groenplan van de gemeente voor Assen. Daarnaast onderhouden we contacten met Stichting Het Drents Landschap (via de Vogelwerkgroep) en met Staatsbosbeheer (via de Natuurwerkgroep, de Plantenwerkgroep en de Vogelwerkgroep).

Activiteiten 2022

Doordat de Corona-beperkingen rond mei 2022 werden opgeheven, zijn weer veel activiteiten opgestart.

Ondanks dit waren er nauwelijks aanmeldingen voor de vlindercursus. Andere activiteiten vonden meer weerklank. De Vogelwerkgroep heeft zonder problemen de broedvogelinventarisaties kunnen volbrengen. Ook de andere inventarisaties verliepen de rest van het jaar zonder problemen.

Voor de eigen leden is in maart de jaarlijkse Snertwandeling gehouden. In augustus is een bezoek gebracht aan de Vreugderijkerwaard bij Zwolle.

De lezingen hadden als onderwerp stinsenplanten, Scholeksters, wilde bijen, vleermuizen, klimaatveranderingen en haviken

Daarnaast zijn er wandelingen geweest over crocussen en paddenstoelen.

Werkgroepen

De IVN-KNNV-afdeling Assen heeft zes werkgroepen: nestkasten- en vogelringen-, onderhoud landschap, vogel-, planten-, insecten- en natuurfotowerkgroep.

De vorming van een nieuwe werkgroep paddenstoelen zal in 2023 zijn beslag krijgen. Ook de insectenwerkgroep zal een nieuwe start maken met een groep enthousiaste leden met veel inhoudelijke kennis.

Deelname aan de werkgroepen staat open voor leden van zowel KNNV als IVN. De (jaar)verslagen van deze werkgroepen staan in de Nieuwsbrieven, het Activiteitenverslag en op de websites van IVN-Assen en/of KNNV-Assen. Tevens is er een actieve groep oudere wandelaars (Vrijbuiters 2.0), die midden in de week een natuurwandeling maken

Publiciteit

–      De Nieuwsbrief van IVN en KNNV verscheen in 2022 maandelijks. Redactie: Ton van de Vis en Theo de Grijs.
De Nieuwsbrief heeft een eigen e-mailadres nieuwsbrief.ivn.knnv@ivnassen.nl

–      Publieksvoorlichting: Birgitta Marijnissen (IVN) verzorgde de persberichten van zowel KNNV als IVN. Zij is coördinator achter alle PR-activiteiten.

–      IVN-KNNV Assen heeft een eigen facebookpagina: https://www.facebook.com/ivnassen/.

–      Een Twitteraccount is er ook: https://twitter.com/ivnknnv.

Helaas heeft Ton van de Vis aangegeven per 1 januari 2023 te willen stoppen als redacteur van
Nieuwsbrief. Wij zijn dus naarstig op zoek naar iemand die Theo de Grijs wil helpen.

Ledenaantal

In de loop van 2022 zijn er enkele mutaties opgetreden in het ledenbestand van onze afdeling.

Vijf leden hebben hun lidmaatschap beëindigd. Twee nieuwe leden hebben wij kunnen inschrijven en een lid is vanuit de regio Den Haag overgeschreven.

Het ledenaantal is hiermee per 1-1-2023 uitgekomen op 164.